Wira Tidak Di dendang..


kenapa skg nie banyak sgt viral pasal penjawat awam yg x betul..memaki hamun sesuka hati..lagi2 pasal kakitangan hospital,klinik kesihatan,klinik pergigian dan klinik ibu dan anak..knapa suka buat pertuduhan yg nyata salah..baru2 nie seorg pegawai perubatan dh failkan saman terhadap kaki viral kerana fitnah beliau..
tahukah kita..sebenarnya mereka cuba sedaya upaya membantu kita..kadang sampai anak bini sakit pon..mereka x leh bercuti dan merawat org lain..atas kekangan kerja yg kadang2 melampaui batas kudrat mereka..kalau dh kamu kata..kenapa mereke pilih kerjaya ini..senang je..alasan mereka mahu membantu dan berkhidmat kepada masyarakat..sewaktu aku bertugas di bahagian kecemasan sebagai pembantu perawatan kesihatan..aku hanya mampu membantu mereke setakat yg mampu..skop bidang kerja juga membataskan aku dri membantu melebihi bidang kuasa aku..betapa kesiannya mereka..dgn pesakit yg ramai..dgn mcm2 prosedur yg harus dilakukan di unit kecemasan tu..bayangkan kalau ada kematian..terpaksa plak tunggu polis bagai..lg kesian bila kes yg dtg bertindan2..dan hanya ada seorg atau 2 org je penolong pegawai perubatan..masa tu jugak la ada kes yg hendak di refer ke HKL..aku yg follow pon..terpaksa membantu sedaya mungkin..kadang sampai melebihi bidang kuasa..jgn la pesakit tau nk viral je tanpa usul periksa..time rehat pon kerja juga..perlu diingatkan disini..kami yg bekerja dlm bidang perubatan sebenarnya sgt berisiko utk dijangkiti..kami merisikokan segalanya utk pesakit yg kami rawat kadang tanpa tahu pun pesakit tu pembawa virus hiv..nyawa yg harus diutamakan..kini aku tidak lg berkhidmat di tempat yg sangat2 busy..dan aku harap org ramai tidak lg sewenang2 nk viral..skg kami penjawat awam boleh aja saman kalau perkara yg di viral tidak benar dan fitnah..kalau nk cepat..boleh je ke private..kalau dh pergi hospital gov..dgn bayaran rm1..memang la ramai pesakit..harap bersabar la..
semoga kita semua sedar dan tidak melakukan kesilapan lg sesama kita..

-hajar 
16/10/16

-kredit to athari zainal abidin dan ahmad haziq
penolong pegawai perubatan    
Athari Zainal Abidin Ahmad Haziq Hashim

No comments:

Post a Comment